Online training
Leer om nu echt Mailchimp te gebruiken
Je weggever
Je weggever
Als je van je lezers hun e-mailadres vraagt staat daar iets tegenover. In veel gevallen noemen we dat je weggever. Ze geven hun e-mailadres alleen als wat je aanbiedt hen het vertrouwen geeft dat de inhoud is wat ze nodig hebben. De dagen dat je gewoon kon zeggen “Hier is je wekelijkse nieuwsbrief” en dan een vloedgolf aan abonnees krijgen, zijn voorbij.
De klanten van tegenwoordig zijn veeleisender en hebben een overvolle inbox (meer hierover in stap 6), wat een probleem voor iedereen is. Het is nu meer dan ooit belangrijk dat je een aanbod creëert voor je lezers dat ze eenvoudigweg niet kunnen weigeren.
Je hoeft ook niet het wiel helemaal opnieuw uit te vinden. Je kunt een nieuwe weggever snel ontwerpen door andere inhoud opnieuw te gebruiken. Bijvoorbeeld:
- Steek een gratis Webinar & worksheet in een nieuw jasje, maak er een nieuw pakketje van
- Verzamel een serie blogs in een pdf-bestand
- Geef de worksheets die je in je eigen bedrijf gebruikt een nieuw jasje en geef ze je merknaam
- Biedt een gratis hoofdstuk aan van je nieuwste boek
- Geef een gratis les
Denk niet dat je meteen alles moet geven met een e-book van 300 pagina’s of een cursus met 6 modules als je weggever. Juist het tegenovergestelde is vaak waar. De abonnees van tegenwoordig hebben haast en hebben waarschijnlijk (en gebruiken) veel vaker een eenvoudige checklist, worksheet of handleiding. Dat e-book van 300 pagina’s wordt waarschijnlijk ongelezen op de computer opgeslagen. Vaak wordt een checklist er steeds even bijgehaald en daardoor als veel waardevoller ervaren.
Je weet waarschijnlijk al precies wat je ideale klant nodig heeft en wil – zelfs als je het zelf nog niet herkent. Denk aan:
- De meest gestelde vragen in je helpdesk. Als je steeds vragen moet beantwoorden over de hulpmiddelen die jij gebruikt bij je onderneming of welke trainingsprogramma’s het beste zijn voor een beginner. Een handleiding die daar antwoord op geeft zal gewaardeerd worden.
- Regelmatig terugkerende topics in je Facebookgroep of op fora. Waarschijnlijk zie je dezelfde vragen steeds voorbijkomen. Bijvoorbeeld, als je klanten virtueel assistent zijn, dan weet je dat zo ongeveer elke dag iemand vraagt “Waar kan ik mijn eerste klant vinden?” Een handleiding “Hoe vind je je eerste klant” van één pagina lang is de perfecte stimulans voor deze markt.
- Enquêtes die je gedaan hebt onder klanten. Als je al een tijdje ondernemer bent dan heb je dit hulpmiddel misschien al eens gebruikt om meer te weten te komen over je potentiële klanten. Neem de tijd om de antwoorden te lezen en bekijk:
- Wat is het meest dringende probleem waar jouw markt mee te maken heeft?
- Welke taal gebruiken ze om de problemen die ze tegen komen te beschrijven?
- Welke hulpmiddelen zouden het makkelijker maken voor hen om verder te gaan naar het volgende niveau in hun bedrijf of in hun leven?
- Wat is het meest dringende probleem waar jouw markt mee te maken heeft?
- Aanbod van de concurrent. Kijk naar wat de andere coaches aanbieden, maar in plaats van hun pogingen over te nemen, vraag jezelf af waar het gebrek aan informatie ligt en hoe je deze gaten kunt opvullen.
Ik maakte aan de hand van deze pdf een video over je weggever. De video publiceer ik snel, deze heeft nog wat editing nodig.


Opdracht
Heb je nog geen weggever dan zijn jouw opdrachten de volgende:
- Stel je weggever samen
- Zorg dat ik jouw weggever gemakkelijk kan opvragen via je website
- Test of dat allemaal gelukt is
Heb je al wel een weggever dan zijn jouw opdrachten de volgende:
- Kan ik jouw weggever gemakkelijk opvragen, zorg voor de juiste technische instellingen op je website en in je emailmarketing systeem (bijvoorbeeld Mailchimp, Autorespond, Active Campaign)
- Zorg voor een logische opvolging. Stuur een mail na of ze het hebben ontvangen en gelezen en wat het met en voor ze deed.
- Kijk eens naar de serie mails die volgen op je weggever. Bied je al een laaggeprijsd product aan of heb je al een goede salesfunnel
Wat wordt of is jouw weggever. Deel het in de Facebookgroep. Stoei je er nog mee, roep onze hulp in, we denken graag met je mee.
Het kan natuurlijk zijn dat je meerdere weggevers hebt. Zo heb ik een gratis online training, een e-book, een webinar dat ik geef en een gratis gesprek. Hoe meer je hebt, hoe meer je moet “onderhouden”. Denk als je meerdere weggevers hebt na over elk van hen en maak de follow up in orde.