Online training
Leer om nu echt Mailchimp te gebruiken

Je Verkoop

Je Verkoop

Als je een product of dienst hebt verkocht dan geeft het rust om te weten dat iemand de juiste informatie van je toegezonden krijgt. Je kunt denken aan:

  • de betaallink
  • de inschrijf link voor je online omgeving
  • de bevestiging dat de aankoop gelukt is en informatie over het opsturen
  • een linkje naar je agenda
  • de eerste les van een mailserie

In deze les neem ik een aantal van deze vormen met je door en ik leer je hoe je dat technisch in Mailchimp doet.

Veel wordt geregeld met de automation mogelijkheid van Mailchimp. Een automation is een automatisch verzonden email die altijd een trigger nodig heeft. Een trigger is bijvoorbeeld dat iemand in een groep geplaatst wordt, dat iemand een tag krijgt, dat iemand op je lijst terecht is gekomen, dat iemand een product heeft gekocht, dat iemand een campaign heeft gekregen of geopend, een verjaardagsdatum er zijn er nog meer, onderzoek maar eens hoe dat zit. Ik heb de video die te vinden is in de gratis online training erbij gezet. Ik leg er in uit hoe het werkt met automation.

In de gratis versie van Mailchimp kun je per automation 1 mail verzenden. Wil je meer mails sturen op deze trigger dan kun je 2 dingen doen. Meerdere automations aanmaken of gaan betalen voor Mailchimp.

Betaallink

Als je wilt dat iemand je product ook online via bijvoorbeeld Ideal kan betalen heb je een aantal dingen nodig. Je hebt een winkelwagen nodig waarin iemand het product kan leggen en daarnaast de kassa. Dit is op heel veel verschillende manieren te regelen.

Woocommerce (WordPress plugin) combineren met Mollie of Sisow
Een echte webwinkel via webwinkelwebsites

Daarnaast zijn er mogelijkheden om een betaallink te maken. Dat is een combinatie van de winkelwagen met de kassa. Je hebt dan geen uitgebreide software nodig die ook onderhouden moet worden.
Je kunt bijvoorbeeld via Mollie en Plink een linkje maken.  of zoals ik het heb via mijn boekhoudsoftware acumulus in combinatie met Mollie. Mollie heeft ook een plugin die dit voor je kan doen op je WordPress site.

Ik heb een pdf voor je gemaakt om een linkje te kunnen maken met Mollie en Plink. Klik hier om te downloaden

De bevestiging dat de betaling gelukt is

Als iemand je product heeft gekocht en betaald is het fijn diegene een mail te sturen. Dat doe je door in Mailchimp onder campaign een nieuwe campaign aan te maken en daar een automaton van te maken.

Een linkje naar je agenda

Wanneer je bijvoorbeeld een serie van afspraken voor coaching verkoopt of een in te plannen online training is een linkje naar een agenda tool wat je in een automation zet.

Een agendatool kun je vinden op bijvoorbeeld calendly.com, timetrade.com, supersaas. Er zijn nog talloze andere tools beschikbaar. Doe onderzoek naar welke tool voor jou het meest geschikt is. Overigens bieden de meeste wel 1 of 2 soorten afspraken gratis aan, wil je meer of bijzonder dan kun je premium aankopen.

Je koppelt de tool met je agenda zodat de tool je helpt bij de planning. Deze kijkt welk moment nog beschikbaar is en bied dat aan. Is er iets in je agenda gepland dan komt die tijd niet naar voren.

De inschrijflink voor je online omgeving

Als iemand je product heeft gekocht en toegang tot je online omgeving dient te krijgen. Doe je dat ook door in Mailchimp onder campaign een nieuwe campaign aan te maken en daar een automaton van te maken.

De eerste les van een mailserie

Het zal je niet verbazen dat ik ook hier verwijs naar de automation functie van Mailchimp.

Let in dit geval wel even op het volgende. Een automation triggert niet gemakkelijk op een datum. Dan is het zaak eerst een gewone mail te maken die je op die specifieke datum verstuurt. Erna richt je de automation in met als trigger de verzonden campaign.