Online training
Leer om nu echt Mailchimp te gebruiken

Je klant

Je Klant

Weten wie je klant is, voor wie je het allemaal doet, kan je helpen in je marketing.

Een workshop aanbieden voor baby’s is iets anders dan een workshop aanbod voor volwassenen. Je kunt je vast voorstellen dat het bepalen van een doelgroep je helpt bij het maken van teksten, bij het samenstellen van de inhoud van een workshop, of waar je jezelf en je product onder de aandacht brengt. Op wat voor manier je dat communiceert is ook van grote invloed op wie er naar je workshop komen.

Moet je nu altijd dezelfde ideale klant hebben, is dat voor elk product hetzelfde? Nee waarschijnlijk niet, het wisselt vast weleens. Wat voor nu van belang is, is dat je ernaar kijkt, dat je er wat keuzes in maakt zodat je het jezelf bij het maken van nieuwsbrieven, producten etc gemakkelijker maakt.

De keuze die je er vandaag in maakt hoeft niet de keuze van morgen te zijn.

Korte checklist voor het vinden van je ideale klant

Het vinden van de klant die bij jou past kan een klus zijn. Misschien heb je ook nog niet meteen volledig antwoord op de vraag wie dan je klant is. Geef jezelf wat tijd en ruimte om hiernaar te kijken. Zoals gezegd, de keuze van vandaag hoeft niet de keuze van morgen te zijn. Soms is het ook genoeg om dit voor een specifiek product te doen.

Uiteindelijk gaat het je helpen in je marketing. Het maken van uitingen wordt een stuk gemakkelijker.

Opdracht

Bepaal en beschrijf jouw “ideale” klant in een stuk beschrijvende tekst of maak een moodboard.

Hieronder geef ik je enkele tips om je leukste klant te bepalen.

Wie zijn jouw huidige leukste klanten, zet de leukste 5 eens op een rijtje. Met wie werk je het prettigst samen, wie geeft je energie? Als je het komende jaar alleen met dit soort klanten mocht werken, wat zou dat met je doen? Wat zijn de overeenkomsten uit het rijtje hieronder.

  • Geslacht, wat is de leeftijd

  • Zijn ze getrouwd, samenwonend, single met wie wonen ze

  • Waar wonen ze, in welke plaats, in welke provincie, in welke land, in welk continent

  • Hebben ze ook kinderen, zo ja hoeveel en wat zijn de leeftijden

  • Wat is het opleidingsniveau, waar zijn ze naar school geweest

  • Is iemand in loondienst en in welke functie of is iemand ondernemer en wat voor soort bedrijf

  • Wat zijn de uitdagingen. Welke problemen en conflicten willen ze graag oplossen?

  • Waar genieten ze van, wat zijn dromen en doelen?

  • Zijn ze actief op social media? Zo ja welke?

  • Wat doen ze in hun vrije tijd, wat vinden ze belangrijk

  • Hoe houden ze zich op de hoogte van nieuws

Maak hiervan en van specifieke dingen die jij nog meer over je klant weet een beschrijving. Mocht de opdracht te groot voelen dan kun je ook een product in geachten nemen dat je aanbiedt en voor dat product een doelgroep beschrijven.

Bijvoorbeeld: Mijn doelgroep zijn succesvolle ondernemers tussen de 40 en 50 die coachen, trainen en adviseren aan andere ondernemers. Ze zijn hoog opgeleid en wonen in de Randstad. Ze willen de wereld een stukje beter maken met hun bedrijf en kiezen daarin hun eigen weg. Ze zijn erg actief op social media. Het zijn vooral vrouwen.

Je kunt ook werken met een persona, dan geef je een naam en kun je persoonlijk aan diegene schrijven. Ik ken ondernemers die een foto van hun persona op hun bureau hebben staan. kijk maar eens of dat een idee kan zijn.