Online training
Leer om nu echt Mailchimp te gebruiken
Welke Tools
Welke Tools
Voor het maken van content, of dat nu blogs, vlogs, nieuwsbrieven, video’s of wat dan ook zijn, heb je soms een stukje techniek nodig. Om iets er goed uit te laten zien. Om te zorgen dat je zichtbaar bent op beeld of op een foto. Om een plaatje te kunnen bewerken, een mooie banner te maken, te editen in video omdat je te vaak euh zei. De programma’s die ik gebruik op een rijtje met in sommige gevallen een stukje uitleg erbij.
Bewegend beeld
Voor het maken van video’s gebruik ik een aantal dingen:
- De camera van laptop en telefoon
- Screencast-o-matic* https://screencast-o-matic.com/ Daar maak ik vooral de schermopnames mee, ik spreek in en laat op mijn scherm zien wat ik doe en hoe.
- Movavi 15* https://www.movavi.com/nl/videoeditor/ Daarmee bewerk ik bijvoorbeeld de beelden van een webinar of Q&A, ik plak een intro ervoor en een outro erachter. Ik haal er de euhhh’s die ik gebruik uit als dat nodig is.
- Good old powerpoint om van te voren op te schrijven waar ik het over wil hebben
- Vimeo.com* gebruik ik als mijn plek om video’s te laten zien. Ik heb het pro account omdat dat me mogelijkheden geeft die ik nodig heb om video’s prive te houden bijvoorbeeld. Ik betaal daarvoor $6 per maand oid. Ik vind dat het geld waard.
- Heel veel oefenen en opnieuw doen
* Ik kies ervoor om voor sommige producten te betalen, soms omdat het me gemak geeft of betere kwaliteit. Omdat het me betere beveiliging geeft of meer mogelijkheden.
Beeld, banners ed
Voor het maken van plaatjes, banners ed gebruik ik een aantal dingen:
- De camera van laptop en telefoon
- Canva canva.com
- Ik maak gebruik van mijn eigen huisstijl, ik heb dan ook een blaadje liggen met daarop mijn huisstijlkleuren, lettertypes ed. Zo hoef ik nooit meer te zoeken
- Ik heb ooit heel veel stockfoto’s gekocht die ik gewoon kan gebruiken.
- Als ik toch geen beeld kan vinden dan gebruik ik, let wel goed op of je een beeld zo mag gebruiken of dat je een stukje tekst erbij moet zetten. De boetes voor verkeerd beeldgebruik zijn niet mals.
- Maten voor alle verschillende online platformen kun je online vinden bijvoorbeeld hier
Social Media
Voor het inplannen op social media kun je tools gebruiken. Zelf gebruik ik Hootsuite. Je kunt daarin 3 profielen koppelen en inplannen. Ik heb Twitter en Linkedin gekoppeld.
Er zijn tal van andere opties zoals buffer, later iftt, zoek maar eens op inplannen social media. Gratis is het meestal beperkt tot 10 of 30 berichten per maand.
Facebook doet het qua algoritme ( hoe je getoond wordt) niet goed op third party tools. Dat kun je echt het beste doen op Facebook zelf met publicatietools voor je zakelijke pagina.
Je website
In WordPress heb je de mogelijkheid plug-ins toe te voegen.
Zo kun je een koppeling maken tussen Mailchimp en je website. Je abonnees komen dan automatisch in Mailchimp uit na het invullen van hun gegevens. Suggesties:
- Gravity Forms
- MCFWP
- Mailmunch
- HappyForms
Zorg ook altijd voor beveiliging via bijvoorbeeld akismet of cleantalk. Spamaanvallen zijn vooral erg vervelend.
Ook handig om je websitebezoekers bij te houden. Google analytics doet dat en daarna kun je via bijvoorbeeld monsterinsights zien hoe het gaat.
Voor mijn online trainingen gebruik ik wishlist. Er zijn ook bijvoorbeeld learndash of externe systemen.